carolinatyp

Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Carolina ~ - 17 mars 2012 14:54

Dag 3 - Min favoritserie


 

Min absoluta favoritseeie är naturligvis Harry Potter, men eftersom de flesta antagligen vet det ville jag skriva om en annan serie jag verkligen älskar - CHERUB serien av Robert Muchamore. Jag har aldrig gjort en recension på någon av de tio böckerna, så här kommer en snabb.


CHERUB är en speciell, hemlig organisation inom den brittiska underrättelsetjänsten. Det är som en privatskola, där barn mellan 10-17 år med hög IQ och hög fysik kompentens tränas på bästa möjliga sätt. Alla ungdommar rekryteras från barnhem och tas till skolan, som ligger på ett topphemligt område som inte är utsatt på kartor, och testas. Klarar de testen får de komma in på CHERUB. Vid 10 års ålder får de genomgå en tuff 100 dagars grundutbildning dör att sedan kunna skickas ut på olika uppdrag. Många tror inte att barn kan göra så mycket, men de kan lätt infiltrera organisationer p.g.a att just ingen tror att de kan. Böckerna handlar om James Adams och hans yngre syster Lauren.


I första boken får man följa James. Han bor med sin mamma och lillasyster i en sunkig lägenhet. Hans mamma är 'drottningen' av snatterinätvärket i stan och drar in hur mycket pengar som helst, genom att låta andra göra jobbet. När hon dör hamnar James på barnhem, medan Lauren får bo hos hennes riktiga pappa som James hatar. På barnhemmet blir James rekryterad till CHERUB.


Böckerna är superbra och innehåller allt! Spänning naturligvis, men också kärlek och vänskap. Det faktum att jag gillar decakre och mysterier osv. gör att jag älskar de här böckerna. Böckerna är egentligen riktade till 12-14 åriga kilalr, men eftersom jag ocks älskar böckerna så spelar det ingen roll! :) De är ganska lättlästa och väldigt intressant om man är intresserad av spioner, underrättelsetjänster osv.

Ovido - Quiz & Flashcards